‘En als mijn kind meer dan begaafd is?’

• Mijn kind heeft op de basisschool nooit wat hoeven doen. Leren voor topo? Niet nodig, hij weet alles al. Leren voor geschiedenis, een keer doorlezen en hij weet het.
  • Mijn kind heeft zich ontzettend verveeld op de basisschool. Ze komt alleen enthousiast thuis als ze iets nieuws geleerd heeft en dat is niet zo vaak!
  • Mijn kind laat de laatste jaren niet meer zien wat hij kan. Hij is aan het onderpresteren.

Misschien herkent u bovenstaande voorbeelden in uw kind. U bent blij dat hij of zij nu eindelijk naar het voortgezet onderwijs kan: meer uitdaging, alles is nieuw, meer huiswerk. Meestal gaat deze overstap goed. Soms gaat het niet goed en misschien bent u daar al een beetje bang voor.

Weet mijn kind wel hoe hij moet leren? Krijgt hij nu wel voldoende uitdaging? Kan mijn kind de motivatie weer terugvinden? Op Het Baarnsch Lyceum is hier oog voor. Het team van hoogbegaafdenbegeleiders verzorgt het Tutorproject en doet individuele begeleiding.

In het Tutorproject worden (hoog)begaafde leerlingen uit de eerste klas gekoppeld aan (hoog)begaafde leerlingen uit de bovenbouw. Zo krijgt een jongere leerling voor wie alles nieuw en spannend is een ouder maatje die al min of meer door de wol geverfd is. Indien wenselijk gaat een hoogbegaafdenbegeleider met uw kind in gesprek om uit te zoeken wat hij of zij nodig heeft. Hier kan eventueel aanpassing van het leertraject uit voortkomen.

Als u denkt dat uw kind voor het Tutorproject of individuele hoogbegaafdenbegeleiding in aanmerking komt geeft u dit aan op het inschrijfformulier. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het ondersteuningsteam.