Alles wat je wilt weten!

Persoonlijke verhalen

Irem (2)

De overstap vond ik vooral leuk. De gangen en lokalen zijn heel duidelijk. Je hebt steeds andere leraren, afwisseling, veel nieuwe mensen. Het Baarnsch Lyceum is een overzichtelijke school, de mensen hier en de leerlingen zijn aardig, er is weinig gedoe en ruzie. Ik volg ook sportplus, sporten vind ik erg leuk en ik wilde graag iets extra’s doen. Het huiswerk maak ik meestal af tijdens de les, ik kijk in mijn Plenda wat ik nog moet doen. Het handigst vind ik dat ik het dan direct maak, zodat ik alles af heb. Zo heb ik veel tijd over in de middagen en minder stress over wat ik nog moet doen.

Freek, havo 1, De Werveling
Liesje (2)

Ik vond de overstap leuk, maar het fietsen was wel even wennen. Het leukste vind ik dat ik allemaal nieuwe mensen heb leren kennen. Dat we steeds moeten wisselen van lokaal en verschillende docenten hebben vind ik prettig, er is zo veel afwisseling op een dag. Tijdens de lessen werden we bij elkaar in groepen gezet. Dit wisselde steeds, daardoor leerde je elkaar steeds meer en beter kennen. Ook deden we veel samenwerkingsspelletjes. Ik heb veel scholen bezocht. Ik wilde wel de uitdaging en creativiteit en extra sport, maar ook wel de structuur van een vaste klas en rooster. Dat vond ik op Het Baarnsch Lyceum. Sportplus volg ik ook, het ski-uitje in de gele week vond ik het allerleukste. Ik had nog nooit geskied, het leek mij erg leuk. Ik wilde het daarom ook graag doen. Het werken met de Plenda was in het begin wel lastig, mijn mentor hielp mij daarbij. Hierna ging het stukken beter. Het is fijn om een planning te maken en taken af te strepen.

Ise, havo 1, De Wegwijzer
Sara (2)

De overstap van de basisschool naar Het Baarnsch Lyceum had ik in mijn gedachten groter gemaakt dan het uiteindelijk was. Ik dacht: ‘oké dan zit je in de aula, voor de eerste keer. Dan moet je alles nog uitzoeken hoe het werkt en waar je moet zijn, hoe gaat het dan allemaal?’ Maar de mentor had ons eigenlijk alles al vertelt in de introductieweek. Tijdens die week hebben we veel besproken en gedaan in de school. Hierdoor kende ik de school en hoe alles werkt snel. Alleen de eerste dag na de zomervakantie zag ik wel wat tegenop. Je was eerst de oudste en nu opeens de jongste!? Het hielp dat ik in de klas kwam met leerlingen van mijn oude basisschool en achteraf viel het allemaal mee! Vooral het eerste schoolfeest was erg leuk!

Tess, atheneum 1, Nieuw Baarn School
Maurits (2)

Eerst vond ik de overstap spannend, alles was nieuw. Grotere school, meer mensen en steeds van lokaal wisselen. Maar je went er snel aan en achteraf viel het best wel mee. De lokalen indeling is heel overzichtelijk. Op de begane grond zijn de Bèta vakken. De eerste verdieping vooral de zakelijke vakken zoals wiskunde en aardrijkskunde en op de tweede verdieping heb je vooral de talen. Huiswerk vind ik tot nu toe wel meevallen. Ik krijg veel af in de les, dat is fijn. De mentorles vind ik prettig, omdat je dan rustiger aan kan doen, een soort pauze in je dag en je doet leuke dingen. Biologie vind ik interessant, net als geschiedenis. Hoe dingen ontstaan vind ik leuk om te leren. Iedereen is welkom en er zijn veel docenten waar je makkelijk terecht kan als je ergens mee zit.

Olivier, gymnasium 1, Nieuw Baarn School
Julia (2)

Op de basisschool kreeg ik nog weinig huiswerk. Dat was wel even wennen in het begin op Het Baarnsch. Nu is het huiswerk veel, vooral in het begin was ik druk met plannen en uitzoeken. Nu gaat het gelukkig al stukken beter en kost het mij minder tijd dan in het begin. Tijdens de pauze in de aula voel ik mij op mijn gemak. Het was leuk om met elkaar, mijn nieuwe klas, te ontdekken hoe Het Baarnsch Lyceum is. De school is groot, dat is spannend in het begin. Omgaan met je kluisje was ook wennen in het begin. Welke boeken neem je allemaal mee, heb ik alles? Je jas doe je ook in je kluisje.  Ook dat je nu moest wennen aan de lokalen, eerst waren het er maar 8, nu stukken meer. Je zegt ook meneer en mevrouw tegen je docenten. De creatieve vakken vind ik het leukst, kunst en handvaardigheid. We doen nu bijvoorbeeld kleien, maskers maken en tekenen voor een beoordeling. Ik volg het plusvak kunst, hier ben ik enthousiast over. Je krijgt daardoor ook extra muziek en leert om muziek te schrijven. We zitten dan in samengestelde klassen, zo leer je meer leerlingen kennen.

Julianne, atheneum 1, De Insinger
Mats (2)

De overstap was goed, ik had direct goed door hoe de school werkte. We deden een speurtocht, waarmee je door de hele school moest lopen en alles kon ontdekken. Huiswerk schrijf ik op in mijn Plenda. Dan plan ik het in en maak ik alles thuis. De leukste vakken vind ik lichamelijk opvoeding en kunst/handvaardigheid. Mentorles vind ik ook leuk. Je leert daar meer over de school en doet leuke dingen, zoals De Sinterklaasviering met een dobbelspel. Tijdens de introductieweek vond ik de 6-kamp dag het leukste. We hadden een Twister, een soort whipe out, om te spelen en we deden veel spellen om je klas beter te leren kennen. Het fijne aan Het Baarnsch is dat we open en eerlijk zijn naar elkaar en daar krijgen we ook les over.

David, gymnasium 1, De Aloysius