Laptops

ICT op het Baarnsch Lyceum

We willen het gebruik van ICT en digitale werkvormen graag uitbreiden, echter alleen als het meerwaarde heeft voor de kwaliteit van het onderwijs. We hebben niet de intentie om de boeken de deur uit te doen en de leerlingen 8 uur per dag achter een scherm te zetten. De computer (laptop) is het gereedschap en geen doel op zich.

We vinden sociaal leren en samenwerken belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Ieder kind heeft daarbij een eigen voorkeur van leren. Ook dat willen we blijven waarborgen.

Maar we beseffen dat we als school niet meer om de ICT ontwikkeling heen kunnen, namelijk plaats- tijd- en apparaat- onafhankelijk leren wordt steeds normaler. Een laptop biedt deze mogelijkheden van leren: opzoeken, lezen, verwerken van opdrachten, presenteren, nabootsen van proefjes, gebruik maken van creatieve programma’s.

Het Baarnsch Lyceum heeft haar lokalen ICT-modern ingericht met een groot digitaal touchscreen en een goed werkend draadloos netwerk dat alle meegebrachte apparaten van de leerlingen kan laten aansluiten op het internet. We willen dan ook optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die dat biedt ten behoeve van het leerproces.

We verwachten dat iedere leerling over een laptop beschikt. Mocht dit onoverkomelijke financiële hindernissen veroorzaken, dan kunt u een verzoek doen bij het ‘Vor Der Hake’ fonds.

Welk device moet het zijn?
Het Baarnsch Lyceum kiest ervoor om niet een uniform apparaat voor te schrijven (en dus ook geen centrale inkoop), maar de keuze aan de ouders te laten. Vooral ook omdat leerlingen vaak al in bezit zijn van een eigen laptop. Belangrijk is dat onze digitale lesmethodes alleen werken op een laptop met een Windows OS.

Chromebooks of tablets werken niet bij ons op school.

Het Baarnsch Lyceum heeft een samenwerkingsovereenkomst met The Rent Company gesloten. Daarbij hebt u de keuze uit meerdere laptops, die u kunt kopen of leasen. De leaseconstructie is maar iets duurder dan de koopconstructie. Informatie hierover ontvangt u bij de aanmelding van uw kind(eren).
De voordelen van deze constructie:

1. Leerlingen beschikken over laptops met hetzelfde besturingssysteem (Windows) en benodigde software.
  2. De laptops zijn een educatieve versie: versterkt en verstevigd tegen stoten en vallen en heeft een waterproof toetsenbord.
  3. Deze laptops zijn particulier niet tegen deze prijs verkrijgbaar.
  4. Een en ander is inclusief een supportpakket: de laptops worden tot drie keer toe gerepareerd voor schade bij vallen of stoten (eigen risico € 50 per gebeurtenis); er is meteen een vervangende laptop beschikbaar.
  5. De leaseconstructie kan tegen dezelfde condities worden voortgezet na verlaten van de school.

Ik heb al een laptop, wat nu?
Ons streven is dat alle leerlingen over een door de school aanbevolen device beschikken. Wij zullen u echter niet verplichten een device af te nemen als u al over een device beschikt. De school kiest voor een Windows laptop.

Risico en opties eigen device:

• Bij schade is de eigenaar zelf verantwoordelijk voor herstel en vervanging.
  • Bij schade is de eigenaar zelf verantwoordelijk voor de continuïteit van het (digitale) leerproces.
  • De meeste software is freeware en dus ook voor leerlingen met een eigen device  te downloaden.
  • Office 365 is voor leerlingen ingeschreven op Het Baarnsch Lyceum gratis.

Waar moet de eigen laptop aan voldoen:

• Windows 10/11. Wij adviseren nadrukkelijk om te werken met een Windows device, omdat deze het beste compatibel is met onze software.
  • Minimaal 4Gb intern geheugen
  • Minimaal 50Gb vrije opslagruimte
  • Minimaal Intel Core i3 – vanaf de 8e generatie (i3-8100 en hoger)
    of vergelijkbare AMD processor