Alles wat je wilt weten!

Richtingen klas 1

‘ Het was even wennen van groep 8 naar de middelbare school. Het gebouw is veel groter dan mijn oude basisschool. Maar nu ben ik helemaal gewend en heb ik veel nieuwe vrienden gemaakt. Wiskunde vind ik het leukste vak. Het berekenen van sommen vind ik erg leuk. In de pauze ga ik altijd met iedereen buiten zitten. Mijn tip: zorg dat je je huiswerk op tijd af hebt!’  – Julia, havo 1

Gescheiden havo en vwo klassen

Wij hebben gekozen voor aparte havo en atheneum en gymnasium klassen. We hebben ervaren dat leerlingen die in een havo klas zitten in plaats van een havo/vwo klas, beter presteren en daardoor met meer plezier en vertrouwen naar school gaan. Blijkt het atheneum uiteindelijke toch een betere plek, dan is het bij ons altijd mogelijk om aan het einde van het schooljaar om te stromen.

Havo 1

Ben jij een slimme doener, hou je van actie en vind je het leuk om nieuwe vaardigheden te leren? Dan is de havo voor jou een perfecte plek. De lessen zijn afwisselend; een korte complete uitleg en daarna ga je zelf aan de slag. Tijdens de lessen HavistenCompetent (HaCo) krijg je meer inzicht in jezelf, in je eigen interesses en studies of beroepen die bij je passen.

Vwo: atheneum 1

Heb jij een brede belangstelling, zoek je uitdaging, hou je ervan om na te denken over problemen en vind je het leuk om zelfstandig of in groepen naar oplossingen voor lastige problemen te zoeken? Dan is het atheneum voor jou de beste plek. Je volgt in klas 1 en 2 wekelijks een profileringsuur. In klas 2 wordt in dit uur gewerkt aan onderzoeksvaardigheden, informatieverwerking, presenteren en samenwerken.

Vwo: gymnasium 1

Gymnasium 1 is speciaal bedoeld voor leerlingen die extra uitdaging zoeken. Onze gymnasiasten doorlopen een ‘gewoon’ vwo-programma en volgen daarnaast de klassieke talen. In de eerste klas is dat Latijn, vanaf de tweede klas komt Grieks erbij. Ook de excursies en andere plusactiviteiten zijn meer gericht op het gymnasiale programma. Zo wordt een brede basis gevormd (Bildung) die aansluit bij de interesses van de leerling. Vanwege de lessen in klassieke talen doen de gymnasiumleerlingen het ‘gewone’ programma in iets kortere tijd. Het tempo in alle lessen ligt op het gymnasium daarom hoger. Gymnasium is de meest geschikte opleiding voor bijzonder geïnteresseerde leerlingen.

Een vmbo-t/havo advies?

Heb je een vmbo-t/havo advies gekregen? Dan is het ook mogelijk om je aan te melden voor havo 1. Je wordt vervolgens uitgenodigd voor een toelatingsgesprek om op deze manier te bepalen of havo 1 bij je past.

Omstromen

Blijkt in de loop van je opleiding dat een ander schooltype beter bij je past, dan kun je in leerjaar 1 en 2 nog makkelijk omstromen. De vakdocenten en mentor ondersteunen je daarbij.