Plusprogramma’s klas 1

SportPlus

SportPlus is voor leerlingen die niet graag lang stilzitten en geïnteresseerd zijn in alles wat met sport en bewegen te maken heeft. Alle leerlingen uit havo 1, atheneum 1 en gymnasium 1 kunnen meedoen.

Is SportPlus iets voor jou?

Ben je sportief? Wil je wel eens wat anders dan hockey en tennis? Wil je meer weten over de achtergrond van sport? Dan is SportPlus iets voor jou. Met SportPlus krijg je de kans jezelf sportief te ontwikkelen. Enige sportieve aanleg is daarbij wel belangrijk. Je moet immers uit de voeten kunnen met veel verschillende sporten. Natuurlijk hoef je nog niet alles te kunnen. Je moet wel de inzet en het lef hebben om iets nieuws te willen proberen en om tot een hoger sportief niveau te komen. Het sportplusprogramma is niet bedoeld voor kinderen die hun eigen sport al op hoog niveau beoefenen en daarvoor wekelijks al vele uren trainen. Voor deze leerlingen, die op weg zijn topsporter te worden, heeft Het Baarnsch Lyceum een topsportprotocol.

Hoeveel uur volg je SportPlus?

Naast de drie uur normale gymles (lichamelijke opvoeding, LO) biedt het sportplusprogramma twee lesuren extra. Die uren worden besteed aan sporten als voetbal, turnen, golf, wandklimmen, rugby en atletiek. De gewone gymlessen volg je met je eigen klas. De sportpluslessen volg je alleen met de sportplusleerlingen afkomstig uit alle eerste klassen. Ben je na klas 1 nog lang niet uitgesport? Dan kies je in klas 2 en klas 3 voor het speerpunt sport en bewegen. In de bovenbouw van havo én vwo kunnen sportievelingen het examenvak Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM) kiezen als logisch vervolg op het sportprogramma van de onderbouw.

Zijn er extra kosten verbonden aan SportPlus?

In het sportplusprogramma worden speciale clinics georganiseerd, krijg je les van externe (sport)experts en ga je op excursies. Daarnaast krijg je een aantal speciale sportplusshirts. Voor deze extra kosten vragen we aan de ouders een bijdrage van 150 euro.

Hoe meld je je aan voor SportPlus?

Door op het aanmeldingsformulier een kruisje te zetten bij SportPlus.

Heb je nog vragen?

Neem dan contact op met de sportpluscoördinator, mevrouw de Ruig.

SciencePlus

Wil je echt weten hoe de wereld in elkaar zit? Zoek je extra uitdaging op het gebied van de bètavakken? Dat is SciencePlus iets voor jou. Alle leerlingen uit havo 1, atheneum 1 en gymnasium 1 kunnen aan het programma meedoen. Nieuwsgierige en onderzoekende leerlingen die voor SciencePlus kiezen komen na de reguliere lessen bij elkaar. Er wordt vakoverstijgend les gegeven in onderwerpen die aansluiten op de belevingswereld van de leerlingen. Dat betekent dat de onderwerpen raken aan natuurkunde, scheikunde, biologie, techniek en wiskunde.

Hoeveel uur volg je SciencePlus?

Naast je reguliere lessen volg je per week twee lesuren SciencePlus. De reguliere lessen volg je met je eigen klas, de sciencepluslessen volg je met alle leerlingen die daarvoor gekozen hebben. De scienceplusgroep is dus een gemengde groep afkomstig uit alle eerste klassen. Ben je na klas 1 nog lang niet klaar met onderzoeken en nog steeds nieuwsgierig? Kies dan in klas 2 en klas 3 voor het speerpunt science. Ook leerlingen die in klas 1 geen SciencePlus hebben gevolgd kunnen in klas 2 en 3 het speerpunt science kiezen.

Zijn er extra kosten verbonden aan SciencePlus?

In de scienceplus-uren zorgen we voor allerlei interessante inhoud en activiteiten. Hiervoor vragen we van de ouders een bijdrage van 75 euro.

Hoe meld je je aan voor SciencePlus?

Door op het aanmeldingsformulier een kruisje te zetten bij SciencePlus.

Heb je nog vragen?

Neem dan contact op met de sciencepluscoördinator, mevrouw Oosterbaan.

KunstPlus

Ben je creatief? Vind je het fijn om dingen te maken, met je handen bezig te zijn? Nieuwe technieken te leren en te ontdekken? Laat jij graag je fantasie op de vrije loop? Dan is KunstPlus echt iets voor jou! In deze twee extra uren kunst doe je heel veel verschillende activiteiten en creatieve workshops. Ben je enthousiast, hou je van experimenteren, wil je graag nieuwe creatieve dingen leren, kom dan bij KunstPlus.

Hoeveel uur volg je KunstPlus?

Naast je normale teken-en handvaardigheid lessen krijg je twee uur extra les. Denk aan mode, illustratie, tekenen, print-technieken, fotografie, schilderen, 3d, techniek, animatie etc. In klas twee en drie kun je hier mee doorgaan in het speerpunt kunst. In de bovenbouw kun je het excellentie programma kunst kiezen. Je kan kunst ook als examenvak kiezen (Kubv)

Zijn er extra kosten aan verbonden?

In het kunstplusprogramma worden speciale workshops georganiseerd, krijg je soms les van  externe kunstenaars en ga je op excursies. Voor deze extra kosten vragen we een bijdrage  van 100 euro.

Hoe meld je je aan voor KunstPlus?

Door op het aanmeldformulier een kruisje te zetten bij KunstPlus.

Heb je nog vragen?

Neem dan contact op met Moniek Driessen of Renate Munneke, docenten KUBV.